Summary
We report about a 56-year-old man with dyspnoea and leg pain diagnosed with Leriche syndrome and chronic heart failure caused by dilated cardiomyopathy (DCM) with acute cardiac decompensation. Optimising of chronic heart failure therapy with diuretic and antihypertensive drugs leaded to recompensation. A defibrillator was implanted, and afterwards surgical therapy of Leriche syndrome was planned.
Leriche syndrome is an uncommon variant of atherosclerotic occlusive disease characterised by total occlusion in abdominal aorta and/or both iliac arteries. If aortic stenosis develops slowly, collateral vascular circulation can be found frequently. Typical symptoms are claudication, symptoms related to an arterial insufficiency of the lower extremities, erectile dysfunction and weight loss. Risk factors of Leriche syndrome are diabetes mellitus, hypertension, hyperlipaemia and smoking. Further it is often associated with chronic renal failure and coronary artery disease. Diagnosis is normally made by computed tomography (CT) or magnetic resonance imaging (MRI). Standard therapy is surgical revascularisation.
DCM is a common cause of a congestive heart failure, which could be induced by coronary artery disease, hypertension, toxic, metabolic, inflammatory and infectious agents, and inherited gene defects.
Zusammenfassung
Wir berichten über den Fall eines 56-jährigen Patienten, der sich wegen Dyspnoe und Beinschmerzen in der Notaufnahme vorstellte. Verursacht wurden die Beschwerden durch ein Leriche Syndrom und eine dekompensierte Herzinsuffizienz auf dem Boden einer dilatativen Kardiomyopathie. Durch eine Optimierung der Herzinsuffizienztherapie mit unter anderem dem Einsatz von diuretisch und antihypertensiv wirksamen Medikamenten konnte eine Rekompensation erreicht werden.
Ein Leriche Syndrom stellt eine seltene Variante der atherosklerotischen Verschlusskrankheit dar, charakterisiert durch einen kompletten Verschluss der abdominellen Aorta und/oder beider Aa. iliacae. Wenn sich die Aortenstenose über einen langen Zeitraum entwickelt, kann meist eine Kollateralenbildung beobachtet werden. Typische Symptome eines Leriche Syndroms sind Claudicatio-Schmerzen und andere Symptome verursacht durch die Unterversorgung der unteren Extremitäten, erektile Dysfunktion und Gewichtsverlust. Risikofaktoren eines Leriche Syndroms sind Diabetes mellitus, Arterielle Hypertonie, Hyperlipidämie und Rauchen. Weiterhin sind häufig Assoziationen des Syndroms zu einer chronischen Niereninsuffizienz und einer koronaren Herzkrankheit zu bemerken. Die Diagnose wird in den meisten Fällen mittels Computer-Tomographie oder Magnet-Resonanz-Tomographie gestellt. Standardtherapie ist die gefäßchirurgische Revaskularisierung.
Eine dilatative Kardiomyopathie ist ein häufiger Grund einer chronischen Herzinsuffizienz, welche sowohl durch eine koronare Herzkrankheit und eine Arterielle Hypertonie als auch durch toxische, metabolische, entzündliche und infektiöse Agens und durch vererbte Gendefekte ausgelöst werden kann.
References
Alpagut U, Ugurlucan M, Sayin OA, Tireli E, Dayioglu E. Infrarenal aortic coarctation. Wien Med Wochenschr. 2010;160(13–14):372–5 (Epub 2010 Aug 10).
Ellis H. Leriche’s syndrome – aortic thrombosis treated by endartectomy. Proc R Soc Med. 1967;60:1085–6.
Leriche R, Morel A. The syndrome of thrombotic obliteration of the aortic bifurcation. Ann Surg. 1948;127(2):193–206 (Epub 1948 Feb 1).
Bean WJ, Rodan BA, Thebaut AL. Leriche syndrome: treatment with streptokinase and angioplasty. AJR Am J Roentgenol. 1985;144(6):1285–6 (Epub 1985 Jun 1).
Frederick M, Newman J, Kohlwes J. Leriche syndrome. J Gen Intern Med. 2010;25(10):1102–4 (Epub 2010 Jun 23).
Norimatsu K, Shiga Y, Miura S, Saku K. Leriche syndrome detected by 64-MDCT. Intern Med. 2011;50(11):1263 (Epub 2011 Jun 2).
Schneider G, Massmann A, Altmeyer K, Katoh M, Bucker A. Magnetresonanztomographie und -angiographie der Aorta [MR imaging and MR angiography of the aorta]. Der Radiolog. 2007;47(11):993–1002 (Epub 2007 Oct 13).
Espinola-Klein C. Periphere arterielle Verschlusskrankheit [Peripheral arterial disease]. Der Internist. 2011;52(5):549–60; quiz 61 (Epub 2011 Apr 2).
Brajkovic AV, Gornik I, Zlopasa O, Vrdoljak NG, Radonic R, Gasparovic V. Patient with acute myocardial infarction and Leriche syndrome. Inter Med. 2009;49:349–50.
Lee WJ, Cheng YZ, Lin HJ. Leriche syndrome. Int J Emerg Med. 2008;1(3):223 (Epub 2009 Apr 23).
Schilcher A, Grussing H, Meissnitzer M, Holzenbein T, Weitgasser R. Leriche syndrome, a rare case of intractable hypertension. Wien Klin Wochenschr. 2012;124(7–8):239–40 (Epub 2012 Apr 25).
Ozeren M, Kaya M, Kar M, Yucel E, Durmaz T. Coronary artery disease incidence between type II diabetic and non-diabetic patients with Leriche syndrome. Indian J Med Sci. 2003;57(10):442–9 (Epub 2003 Oct 24).
O’Donnell CJ, Nabel EG. Genomics of cardiovascular disease. N Engl J Med. 2011;365(22):2098–109 (Epub 2011 Dec 2).
Voulgari C, Papadogiannis D, Tentolouris N. Diabetic cardiomyopathy: from the pathophysiology of the cardiac myocytes to current diagnosis and management strategies. Vasc Health Risk Manag. 2010;6:883–903 (Epub 2010 Nov 9).
Espinola-Klein C, Savvidis S. Periphere arterielle Verschlusskrankheit: Epidemiologie, Klinik und Diagnostik [Peripheral arterial disease: epidemiology, symptoms and diagnosis]. Der Internist. 2009;50(8):919–26 (Epub 2009 Jul 9).
Dohmen A, Eder S, Euringer W, Zeller T, Beyersdorf F. Chronic critical limb ischemia. Dtsch Arztebl Int. 2012;109(6):95–101 (Epub 2012 Mar 8).
Maisch B, Funcker R, Alter P, Portig I, Pankuweit S. Dilatative Kardiomyopathie und Myokarditis. Aktuelle diagnostische Erfordernisse und therapeutische Moglichkeiten [Dilated cardiomyopathy and myocarditis. Current diagnostic requirements and therapeutic possibilities]. Der Internist. 2002;43(Suppl 1):S45–6, S9–65 (Epub 2002 May 08).
Colombo MG, Botto N, Vittorini S, Paradossi U, Andreassi MG. Clinical utility of genetic tests for inherited hypertrophic and dilated cardiomyopathies. Cardiovascular ultrasound. 2008;6:62 (Epub 2008 Dec 23).
Meder B, Katus HA. Klinik und Genetik der hypertrophen und dilatativen Kardiomyopathie [Clinical and genetic aspects of hypertrophic and dilated cardiomyopathy]. Der Internist. 2012;53(4):408–14, 17–8 (Epub 2012 Mar 06).
Piano MR. Alcoholic cardiomyopathy: incidence, clinical characteristics, and pathophysiology. Chest. 2002;121(5):1638–50 (Epub 2002 May 15).
Osterziel KJ, Hassfeld S, Geier C, Perrot A. Familiare dilatative kardiomyopathie [Familial dilated cardiomyopathy]. Herz. 2005;30(6):529–34 (Epub 2005 Sept 20).
Siu BL, Niimura H, Osborne JA, Fatkin D, MacRae C, Solomon S, et al. Familial dilated cardiomyopathy locus maps to chromosome 2q31. Circulation. 1999;99(8):1022–6 (Epub 1999 Mar 02).
Towbin JA, Lowe AM, Colan SD, Sleeper LA, Orav EJ, Clunie S, et al. Incidence, causes, and outcomes of dilated cardiomyopathy in children. JAMA. 2006;296(15):1867–76 (Epub 2006 Oct 19).
Watkins H, Ashrafian H, Redwood C. Inherited cardiomyopathies. N Engl J Med. 2011;364(17):1643–56 (Epub 2011 Apr 29).
Burri E, Decker M, Eriksson U, Buser P, Hunziker L. 28-jahriger Patient mit erfolgreich behandelter dilatativer Kardiomyopathie [28-year old patient with successfully treated dilatative cardiomyopathy]. Der Internist. 2008;49(3):349–52 (Epub 2008 Jan 23).
Cheng CP, Cheng HJ, Cunningham C, Shihabi ZK, Sane DC, Wannenburg T, et al. Angiotensin II type 1 receptor blockade prevents alcoholic cardiomyopathy. Circulation. 2006;114(3):226–36 (Epub 2006 Jul 13).
Constant J. The alcoholic cardiomyopathies–genuine and pseudo. Cardiology. 1999;91(2):92–5 (Epub 1999 Aug 18).
Figueredo VM. Chemical cardiomyopathies: the negative effects of medications and nonprescribed drugs on the heart. Am J Med. 2011;124(6):480–8 (Epub 2011 May 25).
Frey N, Katus HA. Die dilatative Kardiomyopathie als genetische Erkrankung: Molekulare und klinische Aspekte [Dilated cardiomyopathy as a genetic disease: molecular and clinical aspects]. Der Internist. 2008;49(1):43–50 (Epub 2007 Dec 12).
McMurray JJ. Clinical practice. Systolic heart failure. N Engl J Med. 2010;362(3):228–38 (Epub 2010 Jan 22).
Skotzko CE, Vrinceanu A, Krueger L, Freudenberger R. Alcohol use and congestive heart failure: incidence, importance, and approaches to improved history taking. Heart failure reviews. 2009;14(1):51–5 (Epub 2007 Nov 24).
Pankuweit S, Richter A, Ruppert V, Funck R, Maisch B. Klassifikation, genetische Pradisposition und Risikofaktoren fur die Entwicklung einer Kardiomyopathie [Classification, genetic predisposition and risk factors for the development of cardiomyopathies]. Der Internist. 2008;49(4):441–2, 4–7 (Epub 2008 Feb 16).
Kadish A, Dyer A, Daubert JP, Quigg R, Estes NA, Anderson KP, et al. Prophylactic defibrillator implantation in patients with nonischemic dilated cardiomyopathy. N Engl J Med. 2004;350(21):2151–8 (Epub 2004 May 21).
Schultz JC, Hilliard AA, Cooper LT Jr., Rihal CS. Diagnosis and treatment of viral myocarditis. Mayo Clinic proceedings Mayo Clinic. 2009;84(11):1001–9 (Epub 2009 Nov 03).
Kuhn H. Herzmuskelbiopsie bei dilatativer Kardiomyopathie [Heart muscle biopsy in dilated cardiomyopathy]. Der Internist. 2006;47(7):773–4 (Epub 2006 Jun 15).
Asghar O, Al-Sunni A, Khavandi K, Khavandi A, Withers S, Greenstein A, et al. Diabetic cardiomyopathy. Clin Sci (Lond). 2009;116(10):741–60 (Epub 2009 Apr 15).
Battiprolu PK, Gillette TG, Wang ZV, Lavandero S, Hill JA. Diabetic Cardiomyopathy: mechanisms and therapeutic targets. Drug discovery today Disease mechanisms. 2010;7(2):e135–43 (Epub 2011 Jan 29).
Boudina S, Abel ED. Diabetic cardiomyopathy revisited. Circulation. 2007;115(25):3213–23 (Epub 2007 Jun 27).
Boudina S, Abel ED. Diabetic cardiomyopathy, causes and effects. Rev Endocr Metab Disord. 2010;11(1):31–9 (Epub 2010 Feb 25).
Drazner MH. The progression of hypertensive heart disease. Circulation. 2011;123(3):327–34 (Epub 2011 Jan 26).
Kitler H, Böhm M. Von der Hypertonie zur Herzinsuffizienz – eine pathophysiologische Entwicklung. Herz. 2004;29(3):239–47.
Maya L, Villarreal FJ. Diagnostic approaches for diabetic cardiomyopathy and myocardial fibrosis. J Mol Cell Cardiol. 2010;48(3):524–9 (Epub 2009 Jul 15).
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
The patient of this case report was hospitalised in the Department of Internal Medicine, St. Vincenz and Elisabeth Hospital Mainz (KKM) (Head: Prof. Dr. med. W. Dippold), and the Department of Medicine II, University Medical Center Mainz (Johannes Gutenberg-University Mainz) (Head: Univ.-Prof. Dr. med. T. Munzel).
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Keller, K., Beule, J., Oliver Balzer, J. et al. A 56-year-old man with co-prevalence of Leriche syndrome and dilated cardiomyopathy: case report and review. Wien Klin Wochenschr 126, 163–168 (2014). https://doi.org/10.1007/s00508-013-0476-2
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-013-0476-2