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Chronische Pollakisurie

Zystektomie oder Psychotherapie

Chronic pollakiuria

Cystectomy or psychotherapy

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Zusammenfassung

Hintergrund

Anhaltende unklare urologische Beschwerde- und Krankheitsbilder stellen ein häufiges Problem im klinischen Alltag dar. Bei urologischen Beschwerdebildern können auch psychische Komponenten eine Rolle spielen. Eine Vernachlässigung dieser Faktoren kann zu einer unvollständigen Behandlung führen. Neben der spezifischen medizinischen Diagnostik ist daher auch eine umfassende Abklärung kognitiver und psychischer Funktionen vor einer invasiven Therapie unerlässlich.

Psychosomatik in der Urologie

Anhand des Fallbeispiels einer jungen Patientin mit dem Wunsch nach einer Zystektomie bei chronischer Pollakisurie schildert der vorliegende Beitrag die Bedeutung der interdisziplinären Zusammenarbeit für eine evidenzbasierte und leitliniengerechte medizinische Behandlung. Dem Leidensdruck und Drängen der Patientin zur Entfernung der Blase standen die fehlende medizinische Indikation sowie die Frage einer Verhältnismäßigkeit gegenüber. Der Beitrag gibt einen Einblick in die Psychosomatik, in somatoforme Krankheitsbilder der Urologie und in die Beschwerdebilder der chronischen Pollakisurie sowie der überaktiven Blase.

Schlussfolgerung

Die Bedeutung einer zeitgerechten somatischen und psychosozialen Simultandiagnostik für das Behandlungsprocedere bei allen unklaren Körperbeschwerden wird am Fallbeispiel veranschaulicht. Handlungsempfehlungen für den Umgang mit Patienten mit somatoformen Beschwerden in der Praxis werden dargelegt.

Abstract

Background

Persistent unexplained urological complaints and diseases are a common problem in clinical practice. Psychological components can play an important role in urological complaints. Neglect of these facts can lead to an insufficient or incorrect treatment. Therefore, apart from the specific medical diagnostics, a complete examination of mental and psychological functions before an invasive intervention is also required.

Psychosomatics in urology

Illustrated by the case of a young woman with a request for a cystectomy while suffering from a chronic pollakiuria, this paper explains the importance of good interdisciplinary collaboration for evidence-based, guideline-oriented medical treatment. The patient’s suffering and urge for removing the bladder was contrasted by a lack of medical indication for surgery and the principle of proportionality. The essay gives insight into the discipline of psychosomatic medicine, somotoform disorders found in urology and, especially, the symptoms of pollakiuria and overactive bladder.

Conclusion

The case illustrates the importance of timely and simultaneous medical and psychosocial diagnostics for the treatment outcome in patients with unspecific physical complaints. Treatment recommendations for patients with somatoform complaints in clinical practice are provided.

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Literatur

  1. Abrams P, Cardozo L, Fall M et al (2002) The standardisation of terminology of lower urinary tract function: report from the Standardisation Sub‐committee of the International Continence Society. Neurourol Urodyn 21:167–178

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Abrams P, Chapple CR, Jünemann KP et al (2012) Urinary urgency: a review of its assessment as the key symptom of the overactive bladder syndrome. World J Urol 30:385–392

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Adler A (1920) Über organisch-(kortikale) und funktionell-nervöse Blasenstörungen. Dtsch Z Nervenheilkd 65:72–153

    Article  Google Scholar 

  4. Bas H (2007) Abklärung und Therapie bei Reizblase. Ars Medici 14:695–698

    Google Scholar 

  5. Cortes E, Sahai A, Pontari M et al (2012) The psychology of LUTS: ICI‐RS2011. Neurourol Urodyn 31:340–343

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Coyne K, Revicki D, Hunt T et al (2002) Psychometric validation of an overactive bladder symptom and health-related quality of life questionnaire: the OAB-q. Qual Life Res 11:563–574

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. De Ridder D, Muehlich S, Cardozo L et al (2009) How strong is the link between urgency and patients‘ perception of bladder condition in overactive bladder syndrome? Int Urogynecol J 20:195–196

    Google Scholar 

  8. Deussen J (1944) Die Blasenneurose unter besonderer Berücksichtigung der sogenannten Kriegs-Pollakisurie. Arch Psychiatr Nervenkr 117:424–442

    Article  Google Scholar 

  9. Fritzsche K, Wirsching M (2006) Psychosomatische Medizin und Psychotherapie. Springer, Berlin Heidelberg New York

  10. Grace VM, Zondervan KT (2004) Chronic pelvic pain in New Zealand: prevalence, pain severity, diagnoses and use of the health services. Aust N Z J Public Health 28:369–375

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Günthert E-A (2013) Psychosomatische Urologie. Schattauer, Stuttgart

  12. Heidler S, Mert C, Temml C et al (2011) The natural history of the overactive bladder syndrome in females: a long‐term analysis of a health screening project. Neurourol Urodyn 30:1437–1441

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Holroyd-Leduc JM, Straus SE (2004) Management of urinary incontinence in women. JAMA 291:986–995

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Homma Y, Gotoh M (2009) Symptom severity and patient perceptions in overactive bladder: how are they related? BJU Int 104:968–972

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Hu JC, Mary Mcnaughton-Collins Md M, Barry MJ (2007) The association of abuse and symptoms suggestive of chronic prostatitis/chronic pelvic pain syndrome: results from the Boston Area Community Health survey. J Gen Intern Med 22:1532–1537

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Irwin DE, Kopp ZS, Agatep B et al (2011) Worldwide prevalence estimates of lower urinary tract symptoms, overactive bladder, urinary incontinence and bladder outlet obstruction. BJU Int 108:1132–1138

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Irwin DE, Milsom I, Hunskaar S et al (2006) Population-based survey of urinary incontinence, overactive bladder, and other lower urinary tract symptoms in five countries: results of the EPIC study. Eur Urol 50:1306–1315

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Köllner V, Mück-Weymann M, Joraschky P (2002) Psychosomatische Aspekte in der Urologie. Urol B 42:306–313

    Article  Google Scholar 

  19. Lehmann A, Hammelstein P, Roth M et al (2011) Prävalenz von Paruresis in einer deutschen Repräsentativstichprobe. Z Med Psychol 3:130–136

    Google Scholar 

  20. Mangera A, Chapple CR, Kopp ZS et al (2011) The placebo effect in overactive bladder syndrome. Nat Rev Urol 8:495–503

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Peters KM, Kalinowski SE, Carrico DJ et al (2007) Fact or fiction – is abuse prevalent in patients with interstitial cystitis? Results from a community survey and clinic population. J Urol 178:891–895

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Pontari MA, Ruggieri MR (2004) Mechanisms in prostatitis/chronic pelvic pain syndrome. J Urol 172:839–845

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  23. Rodewig K, Janssen PL (2003) Somatoforme autonome Funktionsstörungen in der Urologie. Psychotherapeut 48:336–341

    Article  Google Scholar 

  24. Rudolf G, Henningsen P (2012) Somatoforme Störungen. In: Reimer C, Rueger U (Hrsg) Psychodynamische Psychotherapien. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 225–233

  25. Sakakibara R, Tateno F, Tsuyusaki Y et al (2012) Psychogenic urinary dysfunction in children and adults. Curr Bladder Dysfunct Rep 7:242–246

    Article  Google Scholar 

  26. Scheidt PE (2009) Funktionelle Stoerungen des Urogenitaltraktes. In: Janssen PL, Joraschky P, Tress W (Hrsg) Leitfaden Psychosomatische Medizin und Psychotherapie: Orientiert an den Weiterbildungsrichtlinien der Bundesärztekammer, Bundesärztekammer, Berlin, S 202–207

  27. Schönberger B (2003) Die überaktive Blase („Overactive Bladder Syndrome“). Urologe A 42:787–792

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Schumacher S (2003) Wann ist eine urodynamische Abklärung beim Syndrom der überaktiven Blase (OAB) indiziert? Urologe A 42:801–806

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Schwinges-Lymberopoulos M (2010) Psychosomatische Urologie. Urologe A 49:767–774

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Stein SL (2013) Chronic pelvic pain. Gastroenterol Clin North Am 42:785–800

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Temml C, Heidler S, Ponholzer A et al (2005) Prevalence of the overactive bladder syndrome by applying the International Continence Society definition. Eur Urol 48:622–627

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. V Uexküll T, Wesiack W (1990) Wissenschaftstheorie und psychosomatische Medizin, ein bio-psycho-soziales Modell. In: Uexküll T v (Hrsg) Psychosomatische Medizin. Urban & Schwarzenberg, München, S 5–38

  33. Victor E, O’connell KA, Blaivas JG (2012) Environmental cues to urgency and leakage episodes in patients with overactive bladder syndrome: a Pilot Study. J Wound Ostomy Continence Nurs 39:181

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. A. Kuffel, K.P. Kapitza, B. Löwe, E. Eichelberg und A. Gumz geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Kuffel, A., Kapitza, K., Löwe, B. et al. Chronische Pollakisurie. Urologe 53, 1495–1499 (2014). https://doi.org/10.1007/s00120-014-3618-x

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