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Manuelle Medizin bei chronischen Schmerzen

Evaluation eines stationären Behandlungskonzeptes

Manual medicine in chronic pain – evaluation of an inpatient medical concept

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Zusammenfassung

Fragestellung. Auf welche therapeutischen Zielparameter hat ein manualmedizinisches Behandlungskonzept für Patienten unterschiedlicher Chronifizierungsgrade der Schmerzen des Bewegungssystems Einfluss?

Methodik. 211 Patienten mit Schmerzen des Bewegungssystems wurden in einer Verlaufsstudie zu den Parametern Schmerzintensität (VAS),Schmerzausbreitung (MASK),Depressivität (CES-D), subjektive Beeinträchtigung (PDI) und Lebensqualität (SF-36) untersucht und nach den Mainzer Chronifizierungsstadien eingeteilt.Eine Kontrollgruppe wurde aus der Warteliste der Klinik gebildet.

Ergebnisse. Es zeigt sich eine gute Abbildung der Patientenpopulation in den Mainzer Chronifizierungsstadien. Die Stadien 1 und 2 haben den größten Therapieerfolg in einer Reduktion der Schmerzintensität,während die Patienten des Stadiums 3 in Bezug auf das subjektive Beeinträchtigungserleben (PDI) am meisten profitieren.

Schlussfolgerung. Die therapeutische Zielsetzung sollte je nach Chronifizierungsstadium unterschiedlich formuliert werden. Die Mainzer Chronifizierungsstadien eignen sich zur Abschätzung des therapeutischen Erfolges, sind aber noch nicht vollständig ausgereift.

Abstract

Objective. The influence of an inpatient manual medical concept for patients suffering from chronic muscular skeletal pain syndromes on the quality of life and on target parameters of a biopsychological and social concept of pain (VAS, PDI, CES-D) was investigated. Furthermore, it was looked at the predictability of treatment outcome according to the Mainz Pain Stages.

Method. 211 patients of the Clinic for Manual Medicine were included in the study. Selected parameters such as pain intensity (VAS), pain distribution, disability in daily life (PDI), quality of life (SF-36) and grade of depression (CES-D) were evaluated on admission, discharge and 6 weeks after treatment.The patients were divided into groups according to the Mainz Pain Stages and compared to patients on the hospital waiting list (control group).

Results. The patients were well distributed within the Mainz Pain Stages. It was shown that the manual therapy concept influenced different parameters dependent on the Main Pain Stages.For Stage 1 and 2 the deduction in pain intensity was greatest, while for stage 3 the reduction in disability (PDI) was the most significant outcome.

Conclusion. The therapeutic target should depend on the chronicity of the pain syndrome. Early interdisciplinary intervention, especially after increase in pain distribution is necessary to minimize chronicity.The Mainz Pain Stages are useful for the prediction of treatment outcome but still need further investigation for this group of patients.

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Dr.med.Erdmute Pioch,MPH Klinik für Manuelle Medizin an den Hellmuth-Ulrici-Kliniken,Waldhausstraße, 16766 Sommerfeld, E-Mail: e.pioch@t-online.de

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Pioch, E., Seidel, W. Manuelle Medizin bei chronischen Schmerzen . Schmerz 17, 34–43 (2003). https://doi.org/10.1007/s00482-002-0175-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-002-0175-9

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