Skip to main content
Log in

Medizinische Prädiktion, Prävention und Gerechtigkeit: Anmerkungen zu ethischen Dimensionen eines biomedizinischen Ideals

Medical prediction, prevention and justice: some remarks on the ethical dimensions of a biomedical ideal

  • Originalarbeit
  • Published:
Ethik in der Medizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Das Ideal einer vorhersagenden Medizin in Kombination mit wirkungsvollen, kausalen Strategien der Prävention auf molekularer Ebene ist noch immer weit davon entfernt, klinische Realität zu werden. Es ist jedoch schon heute festzustellen, dass zwischen Medizin und Gesellschaft verhandelte Konzepte von Gesundheit in immer stärkerem Maße auf zukünftige Gesundheit ausgerichtet sind, mithin einen immer präventiveren Charakter aufweisen. Der vorliegende Beitrag untersucht die Frage, ob neue Konzepte einer prädiktiv-präventiven Medizin – insbesondere Public Health Genetics bzw. Public Health Genomics – das Kriterium der Verbesserung der sozialen Erreichbarkeit von Gesundheit erfüllen. Diese Analyse wird vor dem Hintergrund der Rolle sozialer Grundwerte, insbesondere dem der Gerechtigkeit, für Funktionen der Medizin in unserer Gesellschaft einerseits sowie der Bedeutung des Wandels der medizinischen Schlüsselkonzepte „Gesundheit“ und „Krankheit“ andererseits vorgenommen.

Abstract

Definition of the problem The ideal of a truly predictive medicine vested with effective causal strategies of prevention down to the molecular level is far from being reality. However, we have to appreciate the fact that the concepts of health negotiated at the intersection of medicine and society are becoming increasingly directed towards a prediction of future health and the notion of prevention. This paper investigates whether novel concepts of a predictive–preventive medicine—especially public health genetics or public health genomics—are likely to promote the social achievability of health. Arguments The analysis presented is based on an assessment of the role of fundamental social values for the function of medicine in society, on the one hand, and on the role of the key concepts of medicine—health and disease—at the interface of medicine and society, on the other. Conclusion We observe a transition of medicine toward increasingly more predictive concepts of disease. With this shift, the normative characteristics of the key concepts of health and disease shared between medicine, individuals, and society are also subject to profound changes. This is a challenge to social values in their function as pillars of health care systems, particularly the social value of justice and its societal perceptions in the realm of health.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Notes

  1. Auch das Spektrum von prädiktiv-präventiven Strategien hat sich damit verändert. Während der Versuch, anhand psychokognitiver Tests unterstützt durch bildgebende Verfahren das mögliche Herannahen einer Demenz vom Typ Alzheimer vorherzusagen und mit Antidementiva gegenzusteuern im individualisierten Sinne prädiktiv-präventiv ist, sind Schutzimpfungen eine klassische populationsbezogene Strategie der Prävention.

  2. So sei etwa auf die philosophisch-anthropologische Auseinandersetzung mit diesem Thema in Habermas [13] hingewiesen, hier insbesondere auf die darin enthaltenen Perspektiven einer post-metaphysischen Begründung der Moral im Zeitalter der technologischen Gestaltbarkeit des Menschen, freilich noch eingeengt auf das Problem der Eugenik. Vgl. demnächst umfassender zur Frage der technologischen Selbstbestimmung des Menschen: Buchanan AE (2010) Beyond humanity: the ethics of biomedical enhancement, Oxford, im Erscheinen.

  3. Vgl. hierzu die öffentliche Debatte, die im Sommer 2009 durch den essayistischen Beitrag von Peter Sloterdijk in der FAZ mit dem Titel „Die Revolution der gebenden Hand“ entstanden ist.

  4. Hierfür erforderliche Konkretisierungen verfassungsgemäßer Grundwerte finden sich etwa in der Sozialgesetzgebung.

  5. Vgl. hierzu etwa das Sozialgesetzbuch V, SGB V § 70: „Qualität, Humanität und Wirtschaftlichkeit“, Absatz 1: „Die Krankenkassen und die Leistungserbringer haben eine bedarfsgerechte und gleichmäßige, dem allgemein anerkannten Stand der medizinischen Erkenntnisse entsprechende Versorgung der Versicherten zu gewährleisten. Die Versorgung der Versicherten muß ausreichend und zweckmäßig sein, darf das Maß des Notwendigen nicht überschreiten und muß in der fachlich gebotenen Qualität sowie wirtschaftlich erbracht werden.“

  6. Vgl. grundlegend und aus anderer Perspektive Knoppers [28].

Literatur

  1. Brand A (2005) Die öffentliche Sorge um die Gesundheitsversorgung aller: Public Health als Vermittler zwischen Ökonomie und Ethik. In: Eurich J, Brink A, Hädrich J, Langer A, Schröder P (Hrsg) Soziale Institutionen zwischen Markt und Moral. Führungs- und Handlungskonzepte. Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, S 105–123

    Google Scholar 

  2. Brand A, Dabrock P et al (2004) Gesundheitssicherung im Zeitalter der Genomforschung. Friedrich-Ebert-Stiftung, Berlin

    Google Scholar 

  3. Brand A, Schröder P et al (2006) Bedeutung der Erkenntnisse der Genomforschung für Gesundheitspolitik und Gesundheitsversorgung. Diskussion, Aktivitäten und Institutionalisierung von Public Health Genetics in Deutschland. In: Reinermann H (Hrsg) Das Dilemma der modernen Medizin. Gratwanderung zwischen Machbarkeit, Sinnhaftigkeit und Bezahlbarkeit. Nomos, Baden-Baden, S 75–137

    Google Scholar 

  4. Buchanan AE (2000) From chance to choice: genetics and justice. Cambridge University Press, Cambridge

    Google Scholar 

  5. Chandler AD (1990) Scale and scope: the dynamics of industrial capitalism. Harvard University Press, Cambridge

    Google Scholar 

  6. Croyle RT, Achilles JS et al (1997) Psychologic aspects of cancer genetic testing. Cancer 80(S3):569–575

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Dabrock P (2003) Genetik und soziale Gerechtigkeit. Systematische Überlegungen im Gespräch mit „From Chance to Choice“. In: Dabrock P, Jähnichen T, Klinnert L (Hrsg) Kriterien der Gerechtigkeit. Begründungen – Anwendungen – Vermittlungen. Gütersloher Verlagshaus, Gütersloh, S 192–214

    Google Scholar 

  8. Daly G (1991) The discursive construction of economic space: logics of organization and disorganization. Econ Soc 23:173–200

    Article  Google Scholar 

  9. Evans J, Green RC (2009) Direct to consumer genetic testing. Avoiding a culture war. Genet Med 11:568–569

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Evans WE, Relling MW (1999) Pharmacogenomics: translating functional genomics into rational therapeutics. Science 286(5439):487–491

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Freund CL, Wilfond BS (2002) Emerging ethical issues in pharmacogenomics: from research to clinical practice. Am J Pharmacogenomics 2:273–281

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Goldberg RJ (2009) To the Framingham data, turn, turn, turn. Circulation 119(9):1189–1191

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Habermas J (2001) Die Zukunft der menschlichen Natur: Auf dem Weg zu einer liberalen Eugenik? Suhrkamp, Frankfurt a. M.

    Google Scholar 

  14. Have H ten (1995) Medical technology assessment and ethics – ambivalent relations. Hastings Cent Rep 25:13–19

    PubMed  Google Scholar 

  15. Have H ten (2001) Genetics and culture: the geneticization thesis. Med Health Care Philos 4:295–304

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Hegele RA (1999) Genetic prediction of coronary heart disease: lessons from Canada. Scand J Clin Lab Invest Suppl 230:153–167

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Holtzman NA (1989) Proceed with caution: predicting genetic risks in the recombinant DNA era. John Hopkins University Press, Baltimore

    Google Scholar 

  18. Holtzman NA, Marteau TM (2000) Will genetics revolutionize medicine? N Engl J Med 343:141–144

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Ilkilic I, Wolf M et al (2007) Schöne neue Welt der Prävention? Zu Voraussetzungen und Reichweite von Public Health Genetics. Gesundheitswesen 69(2):53–62

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Kavanagh A, Broom D (1998) Embodied risk: my body, myself? Soc Sci Med 46:437–444

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Kavanagh JJ (1999) Breast cancer. Blackwell Science, Malden

    Google Scholar 

  22. Kevles DJ (2000) The historical contingency of bioethics. Princet J Bioeth 3:51–58

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Kevles DJ (2009) Eugenics, the genome and human rights. Med Stud 1(2):85–93

    Article  Google Scholar 

  24. Khoury MJ (1999) Human genome epidemiology (HuGE): translating advances in human genetics into population-based data for medicine and public health. Genet Med 1:71–73

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Khoury MJ, Burke W et al (Hrsg) (2000) Genetics and public health in the 21st century: using genetic information to improve health and prevent disease. Oxford University Press, New York

    Google Scholar 

  26. Khoury MJ, Burke W et al (2000) Genetics and public health: a framework for the integration of human genetics into public health practice. In: Khoury M, Burke W, Thomson EJ (Hrsg) Genetics and public health in the 21st century: using genetic information to improve health and prevent disease. Oxford University Press, New York, S 3–23

    Google Scholar 

  27. Khoury MJ, McBride CM, Schully SD et al (2009) The scientific foundation for personal genomics: recommendations from national institutes of health-centres for disease control and prevention. Multidisciplinary workshop. Genet Med 11:559–567. doi:10.1097/GIM.0b013e3181b13a6c

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Knoppers BM (2007) Genomics and public health: legal and socio-ethical perspectives. Martinus Nijhoff Publishers Leiden, Boston

    Book  Google Scholar 

  29. Koenig BA, Greely HT et al (1998) Genetic testing for BRCA1 and BRCA2: recommendations of the Stanford Program in Genomics, Ethics, and Society. Breast Cancer Working Group. J Womens Health 7(5):531–545

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Koenig BA, Silverberg HL (1999) Understanding probabilistic risk in predisposition genetic testing for Alzheimer disease. Genet Test 3:55–63

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Labisch A (2002) Health in the era of molecular medicine: a historical perspective. In: Gimmler A, Lenk C, Aumüller G (Hrsg) Health and quality of life: philosophical, medical, and cultural aspects. Lit, Münster, S 199–217

    Google Scholar 

  32. Labisch A, Paul NW (1998) Gesundheitswesen. In: Korff W (Hrsg) Lexikon der Bioethik, Bd 2. Gütersloher Verlagshaus, Gütersloh, S 122–135

    Google Scholar 

  33. Labisch A, Paul NW (1998) Medizin (zum Problemstand). In: Korff W (Hrsg) Lexikon der Bioethik, Bd 2. Gütersloher Verlagshaus, Gütersloh, S 631–642

    Google Scholar 

  34. Lederberg J (1961) Unpublished letter to Sargent Shriver Jr. R., Rocksville MD, 26 Oct 1961

  35. Lederberg J (1961) Unpublished typescript: the Joseph P. Kennedy Jr. Laboratories for Molecular Medicine: grant proposal. 1 Dec 1961. Palo Alto/Stanford

  36. Lederberg J (1962) Unpublished typescript: program in molecular neurobiology: submission to National Institute for Neurological Diseases and Blindness, 8/30/62, NB04270-01. Stanford University, Stanford

  37. Lederberg J (1963) Molecular biology, eugenics, and euphenics. Nature 198:428–429

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  38. Lederberg J (1966) Unpublished letter to Herman J. Muller, Bloomington, IA, 11 Oct 1966

  39. Lindpaintner K (2003) Pharmacogenetics and the future of medical practice. J Mol Med 81:141–153

    PubMed  Google Scholar 

  40. Marshall A (1997) Laying the foundations for personalized medicines. Nature Biotech 15:954–957

    Article  CAS  Google Scholar 

  41. McConnell LM, Koenig BA et al (1999) Genetic testing and Alzheimer disease: recommendations of the Stanford Program in Genomics, Ethics, and Society. Genet Test 3:3–12

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  42. Moldrup C (2002) Ethical, social and legal implications of pharmacogenomics: a critical review. Community Genet 4:204–214

    Google Scholar 

  43. Paul NW (2002) Molekulare Prädiktion: Ein Weg zur Molekularen Prävention? In: Gostomzyk JG (Hrsg) Innovative Aspekte in der Prävention, Bd 7. Landeszentrale für Gesundheit in Bayern, München, S 39–61

    Google Scholar 

  44. Paul NW (2003) Auswirkungen der Molekularen Medizin auf Gesundheit und Gesellschaft. Friedrich Ebert Stiftung, Bonn

    Google Scholar 

  45. Paul NW (2003) Genetische Intervention – Genetische Prävention – Genetisches Design? Zu Entwicklung, Optionen und Konsequenzen der Molekularen Medizin. In: Andel M, Ruzicka T, Labisch A et al (Hrsg) Moderne Biologie: Möglichkeiten und Risiken, Hoffnung und Bedrohung. Praha, Tigis, S 77–85

    Google Scholar 

  46. Paul NW (2004) Societal implications of a wide-spread predictive testing for hereditary tumors. J Cancer Res Clin Oncol 130(Supp1):26

    Google Scholar 

  47. Paul NW (2006) Diagnose und Prognose. In: Schulz S, Steigleder K, Fangerau H, Paul NW (Hrsg) Geschichte, Theorie und Ethik der Medizin: Eine Einführung. Suhrkamp, Frankfurt a. M., S 143–152

    Google Scholar 

  48. Paul NW (2006) Gesundheit und Krankheit. In: Schulz S, Steigleder K, Fangerau H, Paul NW (Hrsg) Geschichte, Theorie und Ethik der Medizin: Eine Einführung. Suhrkamp, Frankfurt a. M., S 131–152

    Google Scholar 

  49. Paul NW, Fangerau H (2006) Geschichte, Konzepte und normative Dimensionen in den Anfängen der regenerativen Medizin. In: Vögele J, Fangerau H, Noack T (Hrsg) Geschichte der Medizin – Geschichte in der Medizin. Lit, Münster, S 143–152

    Google Scholar 

  50. Paul NW, Fangerau H (2006) Why should we bother? Ethical and social issues in individualized medicine. Curr Drug Targets 7:1721–1727

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  51. Paul NW, Ganten D (2003) Zur Zukunft der Molekularen Medizin. In: Honnefelder L, Mieth D, Propping P, Siep L, Wiesemann C (Hrsg) Das genetische Wissen und die Zukunft des Menschen. De Gruyter, Berlin, S 103–114

    Google Scholar 

  52. Paul NW, Labisch A (2002) Health is a crossroad: Natur und Gesellschaft, Individuum und Gemeinschaft in der öffentlichen Gesundheitssicherung. Gesundheitswesen 64:614–622

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  53. Pauly PJ (1987) Controlling life: Jacques Loeb and the engineering ideal in biology. Oxford University Press, New York

    Google Scholar 

  54. Pauly PJ (2000) Biologists and the promise of American life: from Meriwether Lewis to Alfred Kinsey. Princeton University Press, Princeton

    Google Scholar 

  55. Roses AD (2000) Pharmacogenetics and the practice of medicine. Nature 405:857–865

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  56. Rothstein MA, Epps PG (2001) Ethical and legal implications of pharmacogenomics. Nat Rev Genet 2:228–231

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  57. Schmidtke J (2007) Public Health Genetics: In Deutschland noch umstritten. Dtsch Arztebl 104:2788–2790

    Google Scholar 

  58. Singh D (2003) Ethical issues of pharmacogenetics must be addressed, says Nuffield Council. Br Med J 327:701

    Article  Google Scholar 

  59. Sotos JG, Rienhoff HY et al (2000) Will genetics revolutionize medicine? N Engl J of Med 343:1496–1498

    Article  CAS  Google Scholar 

  60. Stewart A (2007) Genetics, health care, and public policy: an introduction to public health genetics. Cambridge University Press, Cambridge

    Book  Google Scholar 

  61. Turney J (1995) Life in the laboratory: public responses to experimental biology. Public Underst Sci 4:153–176

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  62. Wilfond BS, Thomson EJ (2000) Models of public health genetic policy development. In: Khoury M, Burke W, Thomson EJ (Hrsg) Genetics and public health in the 21st century: using genetic information to improve health and prevent disease. Oxford University Press, New York, S 61–81

    Google Scholar 

Download references

Danksagung

Vorarbeiten zu diesem Beitrag wurden im Rahmen des Projekts „Public Health Genetics: Development, Conception, Normative Evaluation“ im Nationalen Genomforschungsnetz NGFN-2 des BMBF, Förderkennzeichen BMBF 01GR0467 gefördert. Ich danke auch zwei anonymen Gutachtern für die wertvollen Hinweise zur Verbesserung des Manuskripts. Frau Antonia Zober, Mainz, danke ich für die Durchsicht der revidierten Fassung dieses Beitrages sowie für freundliche Anregungen und Kritik.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Norbert W. Paul.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Paul, N. Medizinische Prädiktion, Prävention und Gerechtigkeit: Anmerkungen zu ethischen Dimensionen eines biomedizinischen Ideals. Ethik Med 22, 191–205 (2010). https://doi.org/10.1007/s00481-010-0078-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00481-010-0078-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation